آخرین اخبار
کد مطلب: 80667
کشف ماده اي براي تشخيص سريع نوع سرطان
تاریخ انتشار : 1393/06/22 14:47:14
نمایش : 2445
دانشمندان نوسيبيرسک ماده‌اي را کشف کردند که با کمک آن مي‌توان ژن از کارافتاده را کشف کرد و معلوم کرد بيمار از چه نوع بيماري سرطان رنج مي‌برد.
به گزارش سلام لردگان به نقل از فارس، متخصصان نوسيبيرسک روش تشخيص سرطان را طراحي کردند که در زمان به اصطلاح «مافوق اوليه» مي‌توان بروز اين بيماري را تشخيص داد.

با کمک فناوري ساخت شرکت «اپي جين» در هر پلي کلينيکي مي‌توان آناليز را به انجام رساند و بيماري بدخيم را در دوران اوليه رشد آن به دام انداخت.

 

اين روش بر آناليز « دي. ان.اي» استوار است. اگر ژن‌هاي مشخصي فعال باشند، غده سرطاني رشد نمي‌کند. «از کار افتادن» آنها گواه اختلال در کار ارگانيزم است که به تشخيص بيماري سرطان کمک مي‌کند. نيازي به آناليز کامل ژن نيست- فقط دو– سه مولکول «دي. ان.اي» کافي خواهد بود.

 

دانشمندان نوسيبيرسک ماده‌اي را کشف کردند که با کمک آن مي توان ژن از کارافتاده را کشف کرد و معلوم کرد بيمار از چه نوع بيماري سرطان رنج مي‌برد.

نتيجه آزمايش را بعد از چند ساعت مي‌توان دريافت کرد و هر کلينيکي از عهده انجام آن برمي آيد. از تجهيزات استاندارد براي آناليز و آزمايشها مي‌توان استفاده کرد.

 

«يوگني دوبينين» رئيس شرکت «اپي جين» در مصاحبه با خبرنگار صداي روسيه گفت: بيمار بايد آزمايش خون بدهد. سپس ما با استفاده از روش اختراعي، «دي. ان.آ» را از خون جدا مي‌کنيم و با کمک آنزيم پردازش آن را انجام مي‌دهيم و واکنش استاندارد صورت مي‌گيرد که در تمام آزمايشگاه ها وجود دارد. نيازي به وجود هيچگونه تجهيزات جديد نيست. مجموعه معرف هاي طراحي شده در شرکت ما بخش نوآورانه اين روش است.

 

مهمترين نکته در اين روش، تشخيص مافوق زود است، زيرا تغيير در ژن ها، «از کارافتادن» آنها در مراحل اوليه رخ مي‌دهد، يعني در زمانيکه بيماري هنوز آشکار نشده است.

قابل درک است که برطرف کردن آن در چنين مرحله‌اي به مراتب ساده‌تر است.

 

فرق روش جديد با روش استفاده از مارکرهاي سرطاني که پزشکان اطمينان زيادي به آن ندارند، اصولي است.

مارکرهاي سرطاني ، تعين نوع پروتئيني است که در خون شخص کشف مي‌شود.

 

اين نوع پروتئين‌ها مي‌توانند هم در افراد بيمار و هم سالم وجود داشته باشند. اما غلظت آنها در افراد گوناگون متفاوت است و براي تشخيص بيماري اين آزمايش کافي نيست و تحقيقات بيشتري را طلب مي‌کند.

 

سيستم تست دانشمندان نووسيبيرسک قادر به تشخيص فوري است و نيازي به آزمايشات مکمل ندارد. سيستم مشابه «تست» متخصصان روسيه در خارج از کشور با موفقيت کار مي‌کند. به گفته رئيس شرکت «اپي جين» شباهت فقط به آناليز ژنتيک ختم مي‌شود.

 

متخصصان نوسيبيرسک آناليز را به شکل ديگري انجام مي‌دهند – نه با استفاده از روش شيميايي که آمريکايي ها انجام مي‌دهند، بلکه با استفاده از آنزيم که نتايج به مراتب بهتري بدست مي‌دهد.

وي افزود:ما از روش معرف‌ها استفاده مي‌کنيم که بر معرف خود ويژه‌اي استوار است که در شرکت ما ساخته شده است.

 

اين روش در يک لوله آزمايشگاهي انجام مي‌شود و بسيار مطمئن است و نياز به تجهيزات اضافي ندارد. مهمترين نکته آن است که در مقايسه با روش آمريکايي سه – چهار بار ارزان‌تر است.

شرکت « اپي جين» گواهي و مجوز اختراع خود را دريافت کرده است و در اينترنت قابل دسترسي است؛ اما کارها در اين رشته ادامه دارد.

 

چند سال ديگر براي تکامل سيستم تست سرطاني لازم خواهد بود که در سال 2017 ميلادي بايد براي استفاده تجاري آماده شود.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس